Assalamualaikum

Arek Mampir .....

Sunday, October 18, 2009

HAPPY DEEPAVALI




Salam sejahtera,
Sambutan deepavali baru saja berlalu dua hari lalu. Kepada semua kawan-kawan beragama Hindu, Selamat menyambut pesta cahaya. Semoga muncul dengan semangat baru.
Seperti biasa, deepavali adalah hari cuti. Semua orang ingin bercuti. Dari pejabat ke sekolah-sekolah. Bukan apa, sekadar nak berehat.
Seperti kelaziman, yang paling suka 'tumpang' merayakan deepavali ni tak lain adalah orang Melayu. Kita suka perayaan macam ni. Ni lah masa nak intai rumah kawan kita berbangsa lain. Hari lain, bila kita nak pergi, kawan kita asyik ada hal je. Takpelah, kita faham.
Satu benda yang aku tak seronok ialah kemalangan jalan raya. Sabtu lalu aku ke Ipoh. Untuk melancarkan perjalanan, aku ikut tol PLUS Bidor-Ipoh. Mula masuk tu ok tp sebelum sampai Ipoh, tiba-tiba ada jamm. Dalam kepala aku, sama ada pasal orang nak keluar tol atau ada accident. Seperti jangkaan aku, memang ada accident. Ada kereta terlanggar 'divider' dan terbakar. Aku tak kenal orangnya, tp yang aku tahu ....Orang melayu.
Gamaknya, orang melayu ni sinonim dengan accident. Hobi kut ???? Sedikit nasihat kepada kekawan, bawak kereta ikut had jalan bukan had meter ! Seperti mana budaya melayu menasihat kita agar menjaga tutur kata, jagalah juga minda dan jiwa. Bimbang tiada peluang kedua macam game Need For Speed yg aku minat tu.
Berfikirlah dengan akal, bukan ikut nafsu hati. Berfikirlah dengan Minda 1M

No comments:

Post a Comment